Friggebod

Efter ett besök till den stora timmerkåken uppe på Frognerseteren vid Holmenkollen i Oslo, fashinerades jag över denna tekniken att bygga hus på. Det var en klassisk konstruktion med timmerstockar som ligger lott om lott varandra och bildar ‘knutar’ i varje hörn. Huset var så enkelt samtidigt som det såg så komplicerat ut!

Detta var jag tvungen att testa och resultatet blev till en liten friggebod.

Tanken var att få den att se sliten ut, som om den inte varit omhändertagen på ett tag. Dörr ska det i och boden kommer fyllas med ‘bråte’, både inuti och utanför. Lyse ska det i också såklart!

Jag har gjort översta kvadraten innan taket löstagbart så man kan lyfta hela taket rätt upp och därmed komma åt inuti huset efter att golvet är fäst. Boden är byggd i 3mm grillspettpinnar.

Tryck på bilderna för att göra dem stora:

4 thoughts on “Friggebod

  1. Otroligt roligt och fint! Jag är Pappa och har börjat bygga med sonen. Kom lika långt som du och din far. Går att köra och växla. Nu måste den plockas ner för julen är över men den åker nog upp nästa år igen!

    Min fråga är! Blev den färdig?

  2. Hej Hans! Tack ska du ha och vad kul att ni håller på med det ihop! Om du undrar om den nuvarande banan är klar (den som bloggen här handlar om) så har det kommit lite framåt sedan sista inlägget (om friggeboden). Om du refererar till den ”gamla” banan som var stor och som var den jag byggde med min pappa, så är de bilderna tagna precis innan vi började riva den, så den blev aldrig mer klar än så tyvärr. Men tack för kommentaren och fortsatt trevligt bygge! 🙂 mvh Victor

  3. Hej igen! Kul att du svarade. Hittade din blogg då jag har ett rött lok, precis som du, och med exakt samma problem. Söker nu ett nytt kugghjul!

    Jag menade din nya bana. ( Läste hela din blogg så jag vet att den stora plockades ner.) Skulle vara otroligt kul om du lade ut lite nya byggnader och hur banan ser ut idag. Sista inlägget är väl ett par år gammalt.

    Är du färdig musiker?

    Med vänlig hälsning

    Hans+

  4. Banan befinner sig just nu på annan plats, och jag har inte haft så mycket tid att göra saker på den de sista åren. Men jag ska se om jag hittar någon bild eller får möjlighet att ta några nya bilder på den. Ja det är tyvärr ett par år sedan sista inlägget, men det kunde vara kul att följa upp på den! 🙂
    Jag är snart färdig musiker!
    Ja det kugghjulet har även pajjat på ett annat gammalt Märklinlok. Jag hade turen att en på forumet kunde skicka över det, du kan ju evt skriva där? Annars kanske märklinaffärer kan hjälpa dig med nått de evt har i skrotlådan?

Kommentera

